Pilnametystės ir dar daugiau sulaukusius automobilius vadinti moderniais gal ir nėra itin tikslu, bet, lyginant su „Ovoko Racing Team“ komandos „Defender“ senoliu, seniausiu „bolidu“ Dakaro ralyje, dauguma konkurentų atrodo gerokai stipresni. Ir tai lėmė taisyklės. Dėl to klasikinių automobilių įskaitoje lenktyniaujantis Karolis Raišys susiduria su papildomais iššūkiais. Kur jis gali atsigriebti?
Dakaras moka sužavėti nuo pirmųjų greičio ruožų. Jų startas prasideda dar su aušra. Iš už kalvoto
horizonto kylant milžiniškam liepsnų kamuoliui, kurio sumažintą variantą toli šiaurėje įsikūrusioje
Lietuvoje vadiname saule, į akmenų kanjoną nutolsta klasikinis „Defender“ pirmtakas. Paskui
save jis palieka tik smėlio dulkių šleifą ir griaudžiantį V8 variklio garso takelį. Automobilių sporto
romantika, tokia, apie kokią lenktynių džentelmenas, britiškų automobilių mylėtojas K. Raišys tik
ir svajojo.
Vis dėlto lietuvis žinojo, kur veliasi, suprato, kad romantika gražiais vaizdais neapsiriboja: ji žadina
įvairialypes emocijas, kurios šią akimirką gali pasirodyti itin drumstos, bet vėliau pavirs puikiomis
istorijomis.
Kad ir per kokio grožio natiurmortą važiuoji, iš automobilio viskas atrodo kitaip. Konkrečiai iš to,
kuriuo lekia K. Raišys ir šturmanas Ignas Daunoravičius, – labai neryškiai. Vaizdas pilkšvas ir
vibruojantis, tarsi kas seną, gerokai sudūlėjusią vaizdajuostę į grotuvą būtų įdėjęs. O tai –
seniausio Dakare dalyvaujančio automobilio ypatumai.
K. Raišys ir I. Daunoravičius lenktyniauja su 1989 metų gamybos „Land Rover 109 Station
Wagon“ modeliu, tokiu pačiu, kokiu du broliai prancūzai įveikė patį pirmąjį, 1979-aisiais surengtą
ralį iš Paryžiaus į Dakarą. Jis įdomus tuo, kad inauguracinėse lenktynėse broliai itin sunkią trasą
įveikė standartiniu, o ne sportui paruoštu modeliu. Beje, tą pirmąjį Dakarą laimėjo „Range Rover“.
„Dakar Classic“ įskaitoje gali dalyvauti tik tokie automobiliai, kurie originaliai dalyvavo lenktynėse
nuo 1979 iki 2005 metų. Lietuvių „bolidas“ – pats seniausias, tad priklauso seniausių automobilių
kategorijai. O joms galioja skirtingi techniniai reikalavimai.
„Naujesniems automobiliams techniškai leidžiama gerokai daugiau modifikacijų nei mūsiškiam,
taigi mūsų „Defender“ pirmtakas beveik standartinis: turi tik geresnius stabdžius, antrą degalų
baką ir modernią saugumo įrangą, kuri yra privaloma, ir viskas. Man pačiam daugiau nieko kaip
ir nereikia, noriu patirti tą originalią Dakaro dvasią, bet neatsisakyčiau modernesnės važiuoklės,
nes su šia konkuruoti su kitais dalyviais itin sunku“, – pasakoja K. Raišys.
Modernesniems automobiliams, kurių absoliučiai didžioji dauguma turi jau nepriklausomas
pakabas, organizatoriai leidžia šiokias tokias modifikacijas, daugumai galima susimontuoti
geresnius, modernesnius amortizatorius.
Tuo tarpu lietuvių vairuojamas „Defender“ pirmtakas originaliai turi senovinę pakabą iš lingių. O
organizatoriai konstrukcijos keisti neleidžia. Ką tai reiškia? Visureigis su lingėmis ne toks stabilus
ir pasižymi ypač nedidele ratų eiga.
Priekyje dėl trumpų lingių ji siekia vos 6 centimetrus, gale – jau bene dvigubai daugiau. Bekelėje
didelė pakabos eiga yra labai svarbi, nes ji leidžia ratams geriau artikuliuoti per nelygų paviršių,
išlaikyti stabilumą ir nuolatinį sukibimą su keliu, ar ta danga, per kurią važiuoja Dakaro dalyviai.
„O mes gi šokčiojame dykuma kaip kengūros. Turiu pasakyti, kad pirmosiomis dienomis tai atrodo
labai linksma, automobilio charakteris iš tiesų neeilinis. Jį ne visuomet lengva prognozuoti, bet
bandome važiuoti, veržtis į priekį, ir džiuginame visus, ką sutinkame pakeliui“, – šypsosi K. Raišys.
Savaime suprantama, kad istorinių automobilių lenktynes laimės tie, kurie yra naujesni. O juk
lenktynių idėja yra sutraukti visą grietinėlę. Jeigu kultinis lietuvių „Defender“ senolis ar pirmąjį
Dakarą laimėjęs „Range Rover“ nebus konkurencingi (nes juk 2005 metų modeliai bus greitesni),
niekas šios istorijos nenorės ištraukti į viešumą. Dėl to lenktynės vyksta kiek kitokiu, važiavimo
tiksliam laikui principu.
Organizatorius pagal automobilio amžių suskirstytiems dalyviams užduoda tempą, vidutinį greitį,
kuriuo sportininkai turi įveikti daugiau nei šimto kilometrų ilgio greičio ruožą, ir dalyviai privalo
nurodytu tempu, pavyzdžiui, 74 km/val. greičiu, įveikti visą ruožą. Organizatorius žino, kurią
sekundę dalyvis turi atsirasti kiekviename maršruto taške. Įskaitinių taškų – daug, o įdomiausia
tai, kad dalyviai nežino, kur jie. Taigi taktika važiuoti lėtai, ten, kur sudėtinga, o vėliau gerai
paspausti, kad prisivytų iki reikiamo vidutinio greičio, nepavyks.
K. Raišys šiose, angliškai „Regularity rally“ vadinamo formato, lenktynėse yra labiausiai patyręs
lietuvis. Tokiu principu vyksta visi klasikinių automobilių raliai, o K. Raišys su „Jaguar“ markės
modeliais yra 4 kartus laimėjęs prestižiškiausią „Monte Carlo Historique“ ralį seniausių
automobilių kategorijoje.
Tačiau Dakare tai dar ne viskas. Yra ir antra užduotis: nepaklysti. Navigacijos ruožuose dalyviams
yra išjungiami navigacijos prietaisai ir šie turi surinkti taškus naudodami senovines kelio knygas.
Čia jau gera proga sužibėti šturmanui. Nors I. Daunoravičiui tai taip pat pirmasis Dakaras, jis jau
pasisėmė patirties Afrikos dykynėse, ir, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio, – tikrai nepražus.
„Dakar Classic“ rezultatai skaičiuojami ne pagal suminį laiką, kurį dalyviai užtruko įveikdami trasą,
o pagal baudos taškus. Už kiekvieną pavėluotą ar paskubėtą sekundę kertant organizatorių
nustatytą punktą vidutinio greičio ruožuose, taip pat už navigacijos užduočių klaidas ekipažai
gauna baudos taškų. Ralį laimi tas, kuris jų surenka mažiausiai.
Dėl rezultatų skaičiavimo kompleksiškumo „Dakar Classic“ suvestinė oficialiuose informacijos
šaltiniuose pasirodo vėliausiai, tačiau tai tik padidina lietuvių entuziazmą sekant šių
nutrūktgalviškų automobilių romantikų pasirodymą sunkiausiose planetoje lenktynėse su
garbingu „Defender“ senoliu.