Vieniems automobilis tėra transporto priemonė, kitiems – gyvenimo būdas. Benzingalviai paprastai mėgsta užmegzti ryšį su savo charakteringais automobiliais, dėl to juos prižiūri, jais uoliai rūpinasi, o vėliau gaili perleisti kitiems savininkams. Tokiu technikos mylėtoju galima pavadinti ir automobilių sporto džentelmeną Karolį Raišį, tačiau jis sako dar nepuoselėjantis ypatingų jausmų savo „Defender“ visureigiui, su kuriuo važiuos Dakaro ralio klasikinių automobilių įskaitoje, – kol kas daugiau emocijų jam kelia naujasis modelis. Kodėl?
Po tokio chaotiško mėnesio, kai misija neįmanoma – restauruoti ir paruošti klasikinį automobilį Dakarui, tapo įmanoma, K. Raišiui Barselonos uoste į Saudo Arabiją išlydint kone penkias dešimtis metų skaičiuojantį „Defender“ pirmtaką suspurdėjo širdis. Tik ne dėl automobilio.
K. Raišys yra bene labiausiai patyręs lenktynininkas klasikiniais automobiliais Lietuvoje, ne vieną kartą laimėjęs prestižinį „Monte Carlo Historique“ ralį, taip pat jis yra britiškų mašinų gerbėjas. Jo meilė Jungtinės Karalystės technikos šedevrams prasidėjo nuo „Lotus“ markės, vėliau atsirado klasikinis MG, su kuriuo išbandė klasikinio ralio trasas, dar vėliau – „Jaguar“ modeliai. Su šiais ir laimėjo prestižines lenktynes Monake.
Su „Jaguar MKII“ modeliu K. Raišys Monte Karlo ralyje važiavo jau 4 kartus. Jis pripažįsta, kad jau norėtų išbandyti ir kokį nors kitą modelį, tačiau dėl to perleisti charizmatišką blogiuką, bankų plėšikų mėgstamiausią „Jaguarą“ į kitas rankas jam gaila: patyrė per daug gerų nuotykių ir prisirišo prie šio automobilio emociškai.
„Aš kolekcionuoju ne automobilius, o emocijas. Net ir vertingas klasikinis automobilis neturi stovėti garaže, jis turi važiuoti, dalyvauti, toliau kurti istoriją ir dovanoti emocijas“, – savo požiūriu į automobilius dalijasi K. Raišys.
Vasarą lenktynininko garaže atsirado 1978 metų gamybos „Land Rover 109 Station Wagon“. Juo „Ovoko Dakar Team“ komandai atstovausiantys K. Raišys ir šturmanas Ignas Daunoravičius varžysis 2025 metų Dakaro ralio „Dakar Classic“ kategorijoje.
Tai taip pat istorinę vertę turintis modelis, naujojo „Defender“ senelis. Lygiai tokiu pačiu, visiškai standartiniu automobiliu 1979-aisiais du broliai prancūzai įveikė patį pirmąjį Dakaro ralį. K. Raišys tokį legendą atitinkantį modelį surado Švedijoje ir nusipirko. Užuot jį įkėlęs į konteinerį ir parsiplukdęs į Lietuvą, pats išvažiavo jo parsivežti naujuoju, aukščiausius šių dienų komforto ir pravažumo technologijų standartus kuriančiu „Defender“.
„Mane domina ne metalo masė, aš perku istoriją, noriu joje ir dalyvauti“, – paaiškina K. Raišys. Istoriška akimirka tapo kelionė iš Švedijos į Lietuvą su naujuoju „Defender“, tempiančiu ant priekabos savo senelį. Lenktynininkas pripažįsta, kad toks sąstatas atrodė magiškai, pritraukė daugybę žvilgsnių ir ilgam įsirėžė į atmintį.
Dar labiau jis įsimins 2024-ųjų lapkritį, per kurį 46 metų amžiaus sulaukęs ir jau kiek pasiligojęs senolis pavirto sunkiausioms pasaulyje bekelės lenktynėms pasiruošusiu sportininku. Dauguma ekspertų dievagojosi, kad ne tik restauruoti, bet ir paruošti tokį automobilį lenktynėms nėra įmanoma. Tačiau atsidavę automobilių meistrai sugebėjo užbaigti projektą laiku, K. Raišys su I. Daunoravičiumi netgi spėjo vieną dieną jį patestuoti.
Šis „Land Rover 109 Station Wagon“ K. Raišio širdyje, automobilių skyriuje, turėtų užimti ypatingą vietą. Tačiau „Ovoko Dakar Team“ sportininkas sako, kad galingais jausmais jam dar nekibirkščiuoja.
„Stiprių jausmų dar nejaučiu. Kuitimasis garaže, dirbtuvėse nesukuria tokio ryšio, kokį mėgstu. Jį kuria nuotykiai, lenktynės, tad kai pradėsiu važiuoti, strigsiu kopoje ar kalnuose ieškosiu vandens vietoje aušinimo skysčio, kai aš šį automobilį pažinsiu kiaurai, tuomet atsiras tikras ryšys“, – kalba K. Raišys.
Pašnekovas pripažįsta, kad jį žavi visa „Defender“ modelio istorija. Varžyboms lenktynininkas pasirinko šį automobilį būtent dėl jo istorinės reikšmės, ikona tapusios išvaizdos ir neprilygstamo pravažumo. Per ilgiau nei šimtmetį trunkančią transporto istoriją būta įvairių automobilių, tačiau dauguma modelių nugrimzdo užmarštin, o „Defender“ siluetą atpažįsta kiekvienas. Kodėl? Dėl nuotykių ir neįtikėtinų pasiekimų.
Nuo pat praėjusio amžiaus vidurio jie po visą pasaulį vežiojo ekspedicijų dalyvius, padėjo plėsti suvokimą apie planetą, lenktyniavo „Camel Trophy“ varžybose ir taip pateko į istoriją. „Defender“ formos dabar asocijuojasi su bekelės transporto priemone taip pat, kaip kengūros su Australija. Tik K. Raišys sako, kad reikia atskirti žavėjimąsi automobilio istorija ir asmeninį santykį, nes jis, pasak lenktynininko, su automobiliu yra sukuriamas kitaip, ir kiekvienam savaip.
Anot K. Raišio, jam kol kas stipresnius jausmus kelia naujasis „Defender“ visureigis: su juo vienintelis sertifikuotas „Land Rover“ vairavimo instruktorius Baltijos šalyse patyrė ne vieną nuotykį. Visiškai komfortiškai atsitempė senolį iš Švedijos į Lietuvą, tokiu pačiu būdu ant priekabos nugabeno jį iš Lietuvos į Barseloną.
Technologinė modelio pažanga beveik 3 tūkst. kilometrų kelionę pavertė poilsiniu pasivažinėjimu po bemiegio mėnesio, praleisto „Automuziejaus“ dirbtuvėse. Tiesa, po pusantro mėnesio K. Raišio asmeniniai favoritai gali pasikeisti.
Vis dėlto Barselonos uoste atiduodant automobilį į laivą lietuvių širdis spurdėjo. Ne tiek dėl automobilio, kiek dėl draugų ir naujų praėjusį mėnesį užsimezgusių pažinčių.
„Automobilis suvienijo daugybę žmonių. Prie visiškų entuziastų komandos jungėsi skirtingų sferų specialistai, negalėjau patikėti, kad žmonės naktį gali atvežti reikalingų detalių. „Defender“ yra ne tik automobilis, tai – kultūra, jungianti panašiai mąstančius nuotykių mėgėjus, avantiūristus ir svajotojus“, – tvirtina K. Raišys.